A főzés (sütés) könnyű fejet, nyitott lelket és meleg szívet kíván. (Paul Gauguin)

Bake your smile

Kisült-e már a kalácsom?

2016. augusztus 08. - bakeyoursmile

Klasszikus kalács

img_1659.PNG

 Imádok kelt tésztával dolgozni, imádom az illatát, az állagát, látni ahogy növekszik.

Nem is olyan régen kipattant az ötlet, hogy kalácsot szeretnék sütni. Egy csomó szakácskönyvet és blogot feltúrtam, mire rájöttem a tuti receptre J

A receptet a Dívány Alapkonyha oldalán találtam, ők pedig Limara tudását hívták segítségül. (Mindkét oldalt jó szívvel ajánlom.)

Hozzávalók:

  • 50 dkg finomliszt
  • 1 teáskanál só
  • 6 dkg cukor
  • 1 tojás
  • 2,5 dl langyos tej (+ 0,5 dl a kovászhoz, ha kell olyat csinálnunk)
  • 2 dkg friss élesztő
  • 8 dkg olvasztott vaj

Fél deciliter langyos tejet keverjük el egy teásaknál cukorral, morzsoljuk bele az élesztőt, adjunk hozzá egy-két evőkanál lisztet, és tegyük félre.

Míg az élesztő felfut, a vajat olvasszuk meg. (Én a legegyszerűbb és leggyorsabb módon, mikróban olvasztottam porcelán edényben olvasztó funkción), a lisztet szitáljuk tálba (ez fontos, ettől lesz könnyebb a tésztánk!), keverjük el a sóval és a cukorral. A liszt közepébe készítsünk egy helyes mélyedést, ide üssük a tojást, és ide öntsük a közben felfutott élesztőt, valamint a langyos tejet. A tejet érdemes több részletben adagolni a tésztához, hiszen a túl sok folyadéktól könnyen ragacsos lehet a tésztánk.

Indulhat a dagasztás. Ez adja a kelt tészta lelkét. Ha nincs jól kidolgozva a tészta, akkor nem lesz tele hólyagokkal, nem lesz könnyed, laza szerkezetű a tészta. Fontos, hogy minden hozzávaló szoba hőmérsékletű legyen. Amikor már szépen összeáll a tésztánk, a felülete sima, lehet adagolni a zsiradékot. Az olvasztott vajat több részletben adjuk a tésztához. Addig folytassuk a munkát, míg a vaj szépen belesimul a tésztába, és az kezd a kezünktől, illetve edény aljától elválni.

Ezután tegyük kelesztőtálba, vagy takarjuk le a tálat egy vastag konyharuhával/vagy abrosszal (én ahogy a nagymamám is csinálta egy kispárnát is teszek a tetejére, hogy biztos legyen a meleg környezet) és hagyjuk 30-35 percig kelni.

A megkelt tésztát borítsuk enyhén lisztezett felületre, osszuk a tésztát annyi egyforma darabba, ahány ágból szeretnénk megfonni a kalácsot. (Én ötös fonást csináltam) Az öt darabból formázzunk kis cipócskákat, takarjuk le őket és hagyjuk 15 percig ismét kelni, hogy a sikérszálak újra megnyúljanak és ismét jól formázható tésztát kapunk.

A pihentetett cipókat sodorjuk meg hosszú hurkává, aztán csípjük össze a végüknél, és fonjuk meg. Fontos, hogy a fonás ne legyen túl laza, de túl szoros sem.

A fonást én ebből a videóból lestem el, bízom benne hogy másnak is a segítségére lesz:

Óvatosan emeljük át egy sütőpapíros tepsire, igazítsuk úgy, hogy a tészta növekedését ne akadályozzuk, hiszen ismét kelni fog, sőt, még a sütőben is gyönyörűen emelkedni fog. Verjünk fel egy egész tojást, és azonnal kenjük le a kalácsot! Hagyjuk 30-40 percig szobahőmérsékleten pihenni. A sütőt ezalatt melegítsük elő 170 fokra!

A megkelt kalácsot még egyszer kenjük le felvert tojással, hogy extra magas fényű legyen a kalácsunk. (A kelesztési időt érdemes betartani, hiszen ha keletlen akkor megreped és nem emelkedik a tészta, ezzel szemben ha túlkelt akkor tömör, sületlen állagú kalácsot kapunk)

A tepsit tegyük az előmelegített sütőbe, és süssük kb. 40 percig. Ha túlságosan barnulna, félidőben borítsunk rá fóliát vagy sütőpapírt. (Nekem erre nem volt szükségem, a tepsit a sütő alsó harmadánál helyeztem el, ott szépen megsült.

A kisült kalácsot tegyük rácsra hűlni! (Hűlési idő vérmérséklettől függően, nálunk igencsak langyosan került felvágásra J)

Jó sütést és jó étvágyat kívánok!

Szabina

 ♥

img_1660.PNG

(mint látható nem kell tökéletesnek lennie, elég ha finom! ;))

A bejegyzés trackback címe:

https://bakeyoursmile.blog.hu/api/trackback/id/tr419877166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nantes_enci 2016.08.08. 14:58:00

Jajj de gyönyörű ez a kalács, tutira kipróbálom ezt a receptet. Ellenben még sosem mertem nekifogni az ötös fonásnak, de most megpróbálom, köszi a videót is :)

bakeyoursmile 2016.08.08. 18:39:29

@nantes_enci: Mindenképp írd meg, hogy sikerült! Jó sütést kívánok! :)

nantes_enci 2016.08.10. 22:33:40

Jelentem elkészült, viszont olyan nagy lett két főre, hogy vittem át a szomszédoknak, akik már kérték is rögvest a receptet :). Köszönöm még egyszer, mindent mondatról mondatra követve még az ötös fonás sem volt nagy ördöngösség (a videó sokat segített ;) ). enci

bakeyoursmile 2016.08.10. 22:34:50

Enci örülök, hogy megsütötted! Köszönöm a visszajelzést! :) <3
süti beállítások módosítása