A főzés (sütés) könnyű fejet, nyitott lelket és meleg szívet kíván. (Paul Gauguin)

Bake your smile

Kívül ropogós, belül puha fehérkenyér dagasztás nélkül

A nyerő kenyér

2017. július 02. - bakeyoursmile

img_0845.PNG

A dagasztás nélküli kenyérben az a menőség, hogy nem kell plusz melót beletenni, amikor így is pont elég arra gondolni, hogy a sütőt be kell kapcsolni, amitől csak még melegebb lesz... cserébe persze kárpótol, hogy a saját, extra finom kenyeremet ehetem és tálalhatom, szóval valamit valamiért :)

Ígérem, hogy emiatt a kenyér miatt tényleg megéri bekapcsolni a sütőt nyáron is.

img_0837.PNG

Hozzávalók:

3 csésze BL80-as liszt (egy csésze 2,5 dl-nek felel meg)
1,5 csésze víz
fél teáskanál instant élesztő
1,5 teáskanál só

img_0838.PNG

Az a jó ebben a kenyérben, hogy sok munkát nem igényel, csak este összekeverjük a hozzávalókat, lefedjük egy konyharuhával (én ilyenkor a mikróba szoktam tenni éjszakára), és 12-14 órán keresztül hagyjuk érni. Mint az látszik, eléggé kevés élesztőt használunk, inkább az idő segít ebben a kelesztési folyamatban, aminek köszönhetően egy olyan lágy tésztát kapunk, amin szerencsére egyáltalán nem fog érződni az élesztős íz.

img_0839.PNG

Úgy vártam a másnap reggelt mint gyerek a karácsonyt, kíváncsi voltam, hogy milyen lesz a tészta a mikróban - amit nyilván nem kapcsoltam be, szóval csak egyfajta szekrényként funkcionált . Egy híg állagú, jó illatú tésztaszerűség fogadott. A széleire szórtam még egy kis lisztet, azzal is összekevertem, így már tésztásabb jellege volt, de még mindig eléggé nyúlós, ragadós . Így is hagytam fél órát kelni letakarva.

img_0840.PNG

Addig a cserépedényemmel együtt előmelegítettem a sütőt 250 fokra. (Az edényt előzőleg vízben áztattam egy órára, majd egy órát hagytam szikkadni, a következő sütésnél már csak a tetejét fogom vizezni, kipróbálom, hogy az a nedvesség elég lesz-e neki) Nyilván nem szükséges cserép edényben sütni, lehet bármilyen más edényben aminek van teteje, például jénaiban, de a cserépedény átadja a nedvességet és biztosan nem szárad ki a tészta.

img_0841.PNG

A fél óra leteltével kivettem a sütőtálat, kibéleltem sütőpapírral, majd belehúztam a kenyér tésztát. (Ez a legjobb szó rá, csak úgy átemelni nem lehetett.) Lefedtem a tetejével, és így sütöttem 35 percig, majd fedő nélkül további 25 percig. Mivel eléggé sajt imádó vagyok, ezért reszeltem a tetejére cheddar sajtot, így visszatettem még pirulni újabb öt percre (ettől persze el lehet tekinteni, de nyilván ad hozzá egy plusz élvezeti faktort). A kenyér nem sajtos oldalait lespricceltem hideg vízzel, majd erős önmegtartóztatás árán - és csak azért hogy tudjak fotót készíteni - vártam, hogy langyosra hűljön. Na jó majdnem langyosra... nem vagyok egy jó önmegtartóztató típus, mint kiderült :D

img_0842.PNG

A kenyér héja ropogós lett, a belezete pedig puha és lukacsos szerkezetű, nem pedig tömör, ami a korábbi kenyérsütési kísérleteimet jellemezte. Azóta sütöttem egy rozmaringos-fokhagymás kenyeret is, na de ez már egy másik történet lesz....

Jó sütést és jó étvágyat kívánok!

Szabina

A kerámiákat a 57_5_1037_06907afc2504a2bb3a3b7a8d73bead09_17919c_701.jpgbiztosította. (http://patakikeramia.hu/)

Értesüljetek elsőként mindenről, kedveljétek a Bake your smile facebook oldalát:
https://www.facebook.com/bakeyoursmileblog

img_0846.PNG

A bejegyzés trackback címe:

https://bakeyoursmile.blog.hu/api/trackback/id/tr8512611193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Primás Ica Stadlerné 2017.07.03. 07:37:25

Szeretném megkérdezni hova lett a sütőpapír a kenyér alól még a sajt ráreszelése előtt?? Köszönöm...

bakeyoursmile 2017.07.03. 08:38:28

@Primás Ica Stadlerné: Puszta kíváncsiságból kivettem alóla, mikor ráreszeltem a sajtot, kíváncsi volta ma tészta állagára, aztán már nem raktam vissza. A sütés szempontjából nem releváns :)

sZulamith 2017.07.03. 13:24:16

Nekem kicsit macerásabb, mint dagasztva. Géppel dagasztok, majd sütőm jénaiban. Viszont ha gyorsan akarok kenyeret, akkor az Ir kenyér receptet veszem elő. Itthon mindig tartok hozzávalót.

bakeyoursmile 2017.07.03. 13:27:21

@sZulamith: Azzal még csak szemeztem, nem próbáltam, pedig már jó ideje tervezem. Nem szárazabb az a fajta kenyér? Fotón mindig annak láttam, aztán lehet hogy csak optikai csalódás volt :). Van valamilyen bevált recepted?

sZulamith 2017.07.03. 14:08:26

@bakeyoursmile: Ir parasztkenyér miatt tartok otthon kaukázusi kefirt, hosszú a lejárati ideje. Szódabikarbóna meg soha nem fogyhat ki.
youtu.be/1QPWgooP-gw

Pontosan e-szerint készítem, egyre vigyázok, hogy kihüljön fogyasztás előtt. Szerintem nem száraz, meg ideje sincs, mert akkor sütöm, amikor nincs más megoldás. A kereszt nem mindig sikerül, de attól még finom.

ko123la 2017.07.04. 15:31:07

Hi, mennyire fontos a fedés a sütés első felében? Egy sima, fedetlen sütőformában mit csinálna?

bakeyoursmile 2017.07.04. 15:34:12

@ko123la: Helló, jó kérdés, lehet hogy kiszáradna. Mindenhol lefedve írják a sütést, legalábbis a nagy részében, nekem ezért gyanús hogy száraz lenne. Én amikor nem volt cserépedényem akkor egy tepsivel fedtem le a gyümölcskenyér formát. Ha kipróbálod fedetlenül, majd megírod, hogy hogy sikerült?

brioosOK 2017.07.24. 15:32:39

Eddig én is sZulamith által ajánlott ír parasztkenyeret készítettem, nagy sikerrel. Később, ezen recept alapján, kiflit is sütöttem. Most olvastam ezt a receptet, - dupla adaggal - el is készítettem. Jénai tálban sütöttem, sajnos a sütőpapír "szépen" ráragadt a kenyérre. A sütőpapírt nem lehet más módon eltávolítani, csak ha a kenyér valóban ropogós héjával együtt levágom.

bakeyoursmile 2017.07.24. 15:34:53

@brioosOK: Nekem nem volt ilyen problémám, pedig már többször is sütöttem, ráadásul nem is szilikonos, hanem sima fehér sütőpapírral. Te szilikonossal próbáltad már? Nem tudom mi lehet a baj. Esetleg vékonyan kend meg olvasztott vajjal a papírt mielőtt belehalmozod a tésztát, vagy próbálj más fajtájú sütőpapírt.

brioosOK 2017.07.24. 18:53:52

@bakeyoursmile: Köszi! :-) Én is sima fehér sütőpapírral sütöttem, szilikonost még nem próbáltam. Az olvasztott vaj jó ötlet, legközelebb ezzel a módszerrel sütöm. Még egyszer, köszi! :-)

bakeyoursmile 2017.07.24. 21:13:36

@brioosOK: Nagyon szívesen! :) Remélem beválik! :) Jó sütést!

brioosOK 2017.08.17. 16:28:22

Kipróbáltam olvasztott vajjal, most csak egy kicsit ragadt rá a sütőpapír. Darabokban, de azért sikerült leszedni. (Valószínű, hogy a sütőpapír minőségével van gond.) Aztán rájöttem, hogy a jénai tálba nem teszek sütőpapírt, azóta semmi gondom sincs. Nagyom szuper recept!! :-)

bakeyoursmile 2017.08.17. 18:18:58

@brioosOK: De jó! Nagyon örülök! :) Ha olyan helyen jársz ahol látsz szilikonos sütőpapírt, érdemes kipróbálni, nekem nagyon bevált - egyéb sütiknél is. :)
süti beállítások módosítása